Het Art Hotel Harlingen heeft een rijk verleden. In 1597 wordt in een proclamatieboek (een boek waarin de verkoop van onroerend goed wordt bijgehouden) voor het eerst gesproken over dit pand aan de Voorstraat 18. In die tijd wordt de havenstad voor de derde keer uitgebreid. De Tachtigjarige Oorlog zorgt ervoor dat er veel mensen, met name doopsgezinden, naar het vrije noorden vluchten. Het pand huisvest naast kooplieden ook kunstverzamelaars, kunstschilders en een kunsthandelaar. Reden genoeg om hen te eren met de naam Art Hotel Harlingen.
Simon Stinstra en Anna Braam
In 1774 kopen de Harlinger Simon Stinstra en zijn steenrijke echtgenote Anna Braam dit ‘voortreffelijk huis en wagenhuis’. Het pand heeft dan een vrije in- en uitgang door een grote steeg met een poort naar de Lanen, de straat die hierachter ligt. Simon is arts, net als zijn vader en ook zijn zoon Gooitjen, die pas elf is als ze het huis betrekken, zal in zijn voetsporen treden. Dochter Isabella trouwt later met een Amsterdamse koopman en verhuist naar de hoofdstad.
Simon en Anna (haar bijnaam is ‘de parel van Harlingen’ vanwege haar enorme rijkdom) houden van kunst en verzamelen door de jaren heen een flinke collectie, die zoon Gooitjen voortzet. Na diens dood wordt de collectie, bestaande uit 218 schilderijen in Amsterdam te koop aangeboden. De veilig neemt maar liefst twee dagen in beslag!
Een aantal schilderijen uit de collectie van Simon en Anna komt in bekende musea als het Rijksmuseum en het Amsterdam Museum terecht, waar ze tegenwoordig nog steeds te zien zijn.
Hendrickus en Nicolaas Baur
Stapte je eind achttiende eeuw bij de Voorstraat 18 naar binnen, dan zou je direct links, op de plek waar nu de bar is, de kunsthandel van Hendrickus Antonius Baur kunnen aantreffen. Hendrickus was een uit Duitsland afkomstige portretschilder en verkocht olieverfschilderijen en pasteltekeningen van kunstenaars uit zijn tijd.
Zelf schilderij hij ook, er zijn diverse portretten van achttiende eeuwse notabelen bewaard gebleven, die zich door hem lieten portretteren. In museum het Hannemahuis hangt het portret dat hij schilderde van Jan Hannema boven de trap. Het familieportret van een onbekende familie schilderde hij in 1798. Ook dit is in het Hannemahuis te bewonderen. Ook die van zijn eigen zoon Nicolaas.
Nicolaas, geboren en getogen in Harlingen, groeide op tussen de schilderijen, kreeg schilderles van zijn vader en overtrof hem al snel in talent. Hij begon als behangselschilder, maar toen dat uit de mode raakte, schakelde hij over op stads- en zeezichten. En met succes!
De straten en havens van Harlingen waren een geliefd onderwerp en je kon Nicolaas regelmatig schilderend aantreffen als je in die jaren door Harlingen liep. In 1788 bijvoorbeeld, zat de toen 20-jarige Nicolaas aan de Voorstraat, vlakbij zijn ouderlijk huis te werken aan een olieverf doek. Hij schilderde alles wat hij zag: de toren van het Raadhuis, de huizen met de fraaie klok- en trapgevels, de bruggen en de gracht. De was die hing te drogen, een officier en een aantal grenadiers van het Staatse leger en een dame met een zonnehoed… Het schilderij is tegenwoordig te zien in museum het Hannemahuis.